Lopapeysa

October 21, 2011

20111021-191943.jpg

Her er bilde av den ferdige jakka. Jeg lette en stund etter fine treknapper (overraskende vanskelig å få tak i) og fant dem til slutt i en veldig fin strikkebutikk i Sønderborg, aller lengst sør i Danmark, der vi var i sommer. Eieren av strikkebutikken var en islandsk jente, og hun har et veldig fint utvalg av islandsk garn og knitpro-pinner. Og strikketilbehør. Anbefales! Det tok en stund før jeg fikk sydd dem på, men til da brukte jeg jakka uten knapper. Går det, så går det.
Jeg har strikket luer og votter i Lett-Lopi før, og det klør noe så helt infernalsk de første mange månedene. Særlig i panna, hvis man er gal nok til å ha det som lue (jeg strikket tre). Jeg strikket bolen og det gikk ganske radig, men så ble den liggende mens jeg tenkte på å strikke ermene i et år, minst. Da jeg tok den fram igjen gikk det kjempefort – garnet er kjempefint og raskt å strikke og føles godt i hendene. Det har mye sjel. Eller mye sau. Eller begge deler.

Det var første gang jeg klippet i strikketøy, og det overrasket meg litt at det var syinga og ikke klippinga som var skummel. Jeg sydde med symaskin og måtte treffe riktig i rekka med en enkelt vrangmaske – og hvis man syr feil med bittesmå symaskinsting i ullete garn er det ingen vei tilbake. Klippinga etterpå var ganske morsom, faktisk. Jeg hadde heldigvis øvd meg på en prøvelapp først, det kan anbefales.
Islandske gensere strikkes oftest med bare en eller to vrangmasker langs midten, så det er lite rom for feil. Knappebåndene ble strikket for seg (masker på tråd fra kanten nederst, ganske snedig konstruksjon) med belegg og sydd på etterpå. Halskanten strikkes til slutt.

Oppskriften kjøpte jeg som sagt i Reykjavík, men den finnes som gratisoppskrift på nettet også. Den er ikke oversatt, men med litt strikkeerfaring var det til å forstå. Jeg var nødt til å få hjelp med et par ord. Vrangmaske forkortes “br” på islandsk, det kan være godt å vite.

Ístex har noen gamle oppskrifter liggende som er kjempefine – blant annet en hettegenser til barn som jeg har veldig lyst til å prøve meg på. Har fått tips om at man kan skylle lopiklær med balsam, da klør de mindre. Ellers har JC Rennies chunky supersoft samme strikkefasthet som Álafoss Lopi-garnet!

2 Responses to “Lopapeysa”

  1. Lykkefanten Says:

    Den ser ud til at være blevet rigtig god. Har aldrig prøvet at sy i strik før klipningen… plejer at hækle langs opklipningskanten i stedet…

  2. Anja Says:

    Tak, Lykkefanten! Jeg glemte helt at sige, at jeg er vild med den og bruger den stort set hver dag.
    Jeg ville gerne have hæklet, men ud fra det, jeg kunne læse mig til på nettet, skal bruge bruge flere masker til at klippe og hækle i, og jeg havde kun to! Men jeg gad godt prøve at hækle en anden gang.


Leave a Reply

