Sirkusjakke

February 17, 2011

Prosjekt nummer to i Zauberballgarnet var en jakke til lillebror. Å strikke i dette garnet føles som å strikke et sirkus! Den var i bruk da vi dro tilbake til sykehuset for å få tatt den høreprøven alle nyfødte skal igjennom (vi besto), og sykepleieren som tok prøven kjente igjen garnet og spurte om det var Zauberball. Det var jeg ganske imponert over. Så fikk vi snakket litt strikking og internett-garnbutikker midt i alt sammen (det danske kronprinsparet var på sykehuset med tvillingene sine samtidig, og vi gikk i kameraslalom på vei inn og ut, forresten!).

Jeg ville ha noe i størrelse nyfødt, og noe som var enkelt å strikke – så jeg satset på en utgave av Elizabeth Zimmermanns February Baby Jacket, som jeg har strikket tre ganger før. Uten hullmønster denne gang, og uten rettstrikk i bærestykket. Av uransakelige årsaker droppet jeg å bruke de økningene som er beskrevet i oppskrifta og lagde raglanermer i stedet. Jeg traff ikke helt i beregningene men ville ikke ta opp, og det gikk fint allikevel. Dette er ikke den perfekte jakka. Økningene er litt på feil sted, ermene er for korte og bolen litt for lang. Men jeg fant ut at denne gangen var det ok. Og jakka ble brukt, den. Nå er den for liten alt. Tida går fort.

Garn: Schoppelwolle Crazy Zauberball i Kleiner Fuchs
Pinner: 2.5 mm
Oppskrift: February Baby Jacket fra Elizabeth Zimmermanns “Knitter’s Almanac”
Ravelry-link

One Response to “Sirkusjakke”

  1. Hespetre Says:

    Fin jakke. Det er fint å ha noen sånne små til å kle opp.

    Foreløpig har jeg ikke helt bestemt meg angående garnudsalg-garnet. Det tok vinter og vår før det kom (først en uke før de oppdaget at jeg hadde betalt, men at nettbutikken ikke hadde greid å registrere bestillingen, så en hel måned etter det), så jeg er i utgangspunktet litt grinete av den grunn. Garnet er mykt og fint, men det er litt spinneolje i det nå, så jeg tenker det blir enda bedre etter litt vask. Deilig å strikke med, men fargen var litt mørkere enn jeg hadde trodd. Det kan være min skjerm sin feil, altså.

    Alt i alt – ikke så veldig fornøyd så langt, men det kan ta seg opp.


Leave a Reply

