Fugl i glugge

February 16, 2011

Det er fryktelig lenge siden sist jeg prøvde dette. Å si at strikkefastheten er jevn ville være en grov løgn! Men det gjør ikke noe. Jeg har sett mange skrive om hvordan de har gitt opp å strikke mønsterstrikk fordi det blir ujevnt, men ærlig talt – hvorfor skal man være ekspert første gang man prøver? Selve oppskriften er ikke spesielt vanskelig, konstruksjonen er enkel og man skal bare ha øynene med seg når man leser mønsteret – det vanskelige ligger uten tvil i håndlaget. Og håndlag er noe som må trenes opp. Så jeg lar det være som det er. Det er en barnevott, jo. Det går så fort i svingene at ingen kommer til å kunne se at det er ujevnt.

Oppskrifta er fra Norske vottar og vantar som jeg fikk i julegave (hurra!), den heter Fugl i glugge – jeg så den et annet sted og ble inspirert. Bea strikket babyvotter (og de ble kjempesøte!), og det var egentlig det jeg også hadde tenkt, men hadde glemt hvordan hun hadde gjort det, så jeg strikker mønsteret som det er og håper at de passer til treåringen når de blir ferdige. Garnet er restegarn, jeg har strikket et par sokker i hver farge, så jeg krysser fingrene for at det er nok. Fram med vekta når første par er ferdig! Det er Rauma Finullgarn, og jeg liker veldig godt å strikke med det, så det blir nok en tur innom husfliden neste gang jeg er i Norge.

2 Responses to “Fugl i glugge”

  1. Pinneguri Says:

    Nå tror jeg deg 😉
    Og så fine! De blir jo retta ut når de blir brukt, men for å være ærlig ser de ikke særlig vaffel ut?

    • pipfugl Says:

      De er nok litt mere vaffel enn det ser ut på bildet… Nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvor ille det kan bli, men. Har tenkt å ta bilde av innsida for (u)ordens skyld 🙂


Leave a Reply

