Den vitenskapelige halsen

December 9, 2009

Jeg har strikket en Møbius-hals (faktisk har jeg snart strikket to). Et Møbius-bånd er et bånd med en uendelig overflate, det vil si i praksis er det et bånd som er vridd en halv gang og satt sammen i en sirkel, og det går an å strikke et. Det er jo vitenskap og måtte prøves. Prosjektet har det vært lagt i ilden til ganske lenge – først måtte jeg bestille nye strikkepinner, for man trenger en lang lang rundpinne og det hadde ikke jeg i 4 mm (nå har jeg KnitPros rundpinnebyggesett og det fungerer ok). Møbius-strikking er en disiplin for seg og jeg fant mønsteret først, men det var ikke mye verd uten boka med oppleggsmetoden, trodde jeg, helt til jeg fant denne eminente videoen. Jeg la opp 140 masker og strikka 1 r, 1 vr (ikke vridd rett som i oppskrifta) helt til jeg ikke hadde mer garn igjen. Garnet er utrolig varmt og mykt – det er Manos del Uruguay Silk Blend – 30 % silke og resten ull. Det skal bli julegave. Sånn så jeg ut i fjeset da jeg prøvekjørte den:

Oppskrift: Philacraftinas Ceriantharian
Garn: Manos del Uruguay Silk Blend i rød
Pinner: 4 mm rundpinne på 100 cm
Ravelry link

Leave a Reply

