Lue med vridde fletter

October 17, 2009

cablehat2

Jeg trengte en lue. Jeg har strikket flere luer men har inntil videre hatt veldig dårlig statistikk – man ser dum ut i alle sammen (min kjære mor mener for eksempel at jeg ser ut som en hagenisse med min fine Elizabeth Zimmermann ganomy hat på, og det er en viss sannsynlighet for at hun har rett). Jeg hadde to nøster tjukk alpakka innkjøpt til formålet og tenkte at det kunne jo være fint med små vridde fletter. Så det ble det og resultatet er faktisk noenlunde brukbart (det ble en liten spiss på toppen. Jeg vet jeg burde ta opp og felle på nytt men jeg orker ikke…).

Jeg la opp en hel del masker (skal oppdatere med antall når jeg finner strikkenotisboka mi) og strikket ribb med 1 vridd rett, 1 vrang og krysset tre og tre masker (med 1 vrang i mellom) etter 10 og 6 omganger. Når jeg skulle felle strikket jeg 3 sammen så hver flette ble til en ribb i stedet. Det funket ganske bra (men som sagt ble det en liten topp på lua så det må kunne gjøres bedre). Hvis jeg strikker en til, vil jeg lage den litt lengre så den blir en beanie og ikke en lue. Det var planen, men fellingene gikk litt raskere enn jeg hadde trodd. Ellers er jeg fornøyd. Og den er varm, det er like viktig.

Mønster: improvisert
Garn: Drops classic alpaca
Pinner: 3 mm

Leave a Reply

