Stripegenser til M

September 30, 2009

svenskegenser2

Og så ble den endelig ferdig, stripegenseren. Den er strikket “uten mønster”, dvs på frihånd, og det går fint hvis man bare er villig til å rekke opp flere ganger til størrelsen er riktig… Raglanfellingen ble jeg veldig fornøyd med – den stjal jeg fra Nøstebarnboka, og det er 1 vrangmaske imellom fellingene. Kjempefin detalj. Jeg ville ha en genser som ikke var så bred men litt lang i kroppen, og det klarte jeg (til slutt) – men størrelsen er nok egentlig bare 18 måneder, så vi får se hvor lenge den passer. Alpakka er jo varmt, så den blir god å ha nå når høstværet kommer.

svenskegenser3

Kanten nederst og på ermene er rettstrikk, men i halsåpningen ble det vrangbord, fordi det er elastisk og så går det an å få den over hodet. Jeg ville ha lagd en stolpe med knapper, men fikk det ikke helt til med stripene, og etter et par forsøk var jeg lei av å rekke opp og gjorde det på den enkle måten i stedet. Egentlig er det jo mye bedre uten knapper fordi det er en operasjon mindre når man skal prøve å få klærne på en vrangvillig smårolling.

svenskegenser

Garn: Vidal Alpaka i gult og blått
Pinner: 3 mm (knitpicks, mine yndlingspinner)
Mønster: Fritt etter eget hode, inkl opprekking
Strikket i str. cirka halvannet år og passer til M som er 20 måneder

Leave a Reply

